OVER WIEKEN EN WEIDEN

De regionale energiestrategie in Diemen

 

Inleiding

De gemeente Diemen bereidt zich voor op haar bijdrage aan de energiestrategie voor de komende decennia.  Dit past in het beleid van het rijk bij de uitvoering van het klimaatakkoord dat op zich weer een uitwerking is van de klimaatdoelen zoals deze zijn afgesproken in de Parijs-akkoorden. De gemeente Diemen heeft in verband met de  beleidsvoorbereiding een traject ingezet waarbij bewoners en belanghebbenden uitgebreid in de gelegenheid worden gesteld om hun visie op het voorgestelde beleid te geven. In deze notitie levert de Stichting Vrienden van het Diemerbos haar bijdrage.

Kaders

In de eerste plaats worden de kaders van de RES Diemen gevormd door het beleid van de provincie Noord-Holland.

Uit de concept-RES van de provincie valt het volgende op te maken:

  • Er ligt een concept-bod om in de RES-regio NHZ 2,7 TWh aan hernieuwbare elektriciteit op te wekken.
  • Er wordt ingezet op wind (44 nieuwe windturbines) en zon (1.227 ha) langs of bij           infrastructuur (wegen), op daken, parkeerplaatsen en zonneparken.
  • De nieuwe windturbines zijn deels voorzien in of nabij grotere wateren, zoals het           Markermeer en Gooimeer.
  • De grootste energieopwekking (circa 985 GWh) komt door het plaatsen van           zonnepanelen op grote daken (meer dan 60 zonnepanelen per dak).
  • Er wordt ingezet op een groot zonnepark rond Schiphol (185 GWh).
  • In lokale participatiebijeenkomsten is aangegeven dat opwekking van hernieuwbare

energie niet wenselijk is in cultuurhistorische landschappen, natuurgebieden, duinen en open landschappen. Daarom zijn voornamelijk zoekgebieden gekozen die dichtbij het stedelijk gebied liggen.

De gemeente Diemen heeft Pondera Consult gevraagd om haar bij te staan bij de uitwerking van de provinciale plannen voor de gemeente Diemen.

Pondera heeft in een studie van het projectgebied de ruimtelijke mogelijkheden voor

GIS1 grootschalige windenergie inzichtelijk gemaakt. Middels analyse is informatie verzameld over relevante gebiedskenmerken en bestaande functies die niet of moeilijk verenigbaar zijn met windenergie (potentiële belemmeringen).

Hierbij gaat het om de volgende aspecten:

  • Woningen en bebouwing;
  • Externe veiligheid en infrastructuur;
  • Ecologie;
  • Straalpaden, luchtvaart en radar;
  • Archeologie;
  • Landschap en cultuurhistorie.

Algemene reactie

De beleidsdiscussie in de gemeente Diemen beweegt zich vooral op het vlak van de zoektocht naar locaties die geschikt zijn voor het opstellen van windmolens en van zonneweiden. Bewoners en belangstellenden worden hierbij nadrukkelijk uitgenodigd om mee te denken. Het meer algemene perspectief van een regionale energiestrategie blijft daarbij buiten beschouwing. De VVHDB betreurt dit ten zeerste. Het zoeken naar mogelijke locaties voor het opstellen van windmolens en zonnecellen is het sluitstuk en niet het begin van een strategie discussie. Eigenlijk is het het tactische vervolg op de uitkomsten van een strategiediscussie. Omdat de bewonersparticipatie zich eigenlijk beperkt tot het tactische niveau valt te verwachten dat dit ook de overhand heeft in de beoordeling. Omdat het opstellen van windmolens en zonneparken veel negatieve aspecten met zich meedraagt voor de gebiedsbeleving van bewoners en van veel andere gebiedsgebruikers valt te verwachten, dat dit veel negatieve reacties oproept. Participanten hebben niet deelgenomen in het hele proces, maar alleen bij de beoordeling van de locaties. Bij de digitale bijeenkomsten met bewoners - zowel met gemeente als met milieufederatie NH-  die wij hebben bij mogen bijwonen bleek die weerstand. Het klimaatprobleem werd onderkend inclusief de noodzaak tot het nemen van maatregelen.

De discussie over de strategie zal o.i. moeten starten met een discussie over de energie-efficiency. Hoe kan voorkomen worden, dat wij energie nodig hebben. De kennis hierover is uitgebreid aanwezig. Beperken van woon-werk verkeer, ontmoedigen van luchtverkeer, compact bouwen, verminderen ruimtegebruik per inwoner, isolatie van woningen, hergebruik van energie (w.o. warmte / koude opslag), natuurlijke koeling in de stedelijke omgeving, enz, enz. Dergelijke maatregelen dienen prioriteit gegeven te worden. Pas daarna is de omschakeling van fossiele energiedragers naar stromingsenergie aan de orde. [1] De discussie, die de regionale energiestrategie van Diemen behelst gaat aan dit primaire deel van de discussie voorbij. De overlast van op te stellen duurzaam vermogen komt daarmee op de voorgrond.

Onze standpunten

Al eerder heeft de VVHDB zich uitgesproken over het plaatsen van windmolens. De opwarming van de aarde is gaande en de gevolgen zijn zichtbaar. Het merendeel van de wetenschappers is het erover eens dat de op het gebruik van fossiele brandstof gebaseerde productieprocessen met daaraan verbonden de uitstoot van CO2 - naast andere broeikasgassen - belangrijk bijdragen aan de opwarming van de aarde. De transitie van fossiel naar duurzaam is daarmee noodzakelijk. Wetenschappers gaan nog uit van de omkeerbaarheid. De afname van het poolijs en het ontdooien van de permafrost met de daarbij vrijkomend broeikasgassen geven wel zorgen over het terecht zijn van dat optimisme. Het zijn versterkende processen. De VVHDB hoeft niet van de noodzaak van de transitie overtuigd te worden.

Wij staan daarom positief in de discussie over plaatsing van vermogen in het Diemerbos. Voor het gebied van het Diemerbos zijn voor ons een aantal randvoorwaarden essentieel. Deze sluiten aan op de concept RES van de provincie Noord-Holland en op het rapport van Pondera.[2] Onze prioriteiten voor het gebeid zijn:

  • geen hinder voor omwonenden en recreanten
  • ecologische inpasbaarheid (vogels, reptielen, zoogdieren, natuurwaarden)
  • aansluiting op bestaande infrastructuur in verband met meervoudig ruimtegebruik
  • opbrengsten komen ten goede aan bewoners en gebied
  • opbrengsten komen niet ten gunste van energieslurpende bedrijven als datacentra

Deze beperkende randvoorwaarden maken het ons inziens desalniettemin mogelijk duurzame energieproductie in het bos te realiseren. Voor wind en zon betekent dit het volgende:

wind

Rekening houdend met deze randvoorwaarden  hebben wij de minste bezwaren tegen plaatsen van windmolens langs de A9 en langs de A1. Deze wegen doorsnijden het gebied van het Diemerbos. Een beperkt aantal windmolens accentueert o.i. deze wegen waardoor de hinderlijkheid daarvan beperkt wordt.

zon

Het Diemerbos is geen zoeklocatie voor een zonnepark. Toch wijzen wij op een mogelijkheid om zonnepanelen op ruime schaal te plaatsen op een overkapping van de parkeerplaats bij de hoofdingang van het Diemerbos. Ook op deze plek ontstaat meervoudig ruimtegebruik.

 

Namens het bestuur van de Vrienden van het Diemerbos,

Lourens Burgers,

voorzitter a.i.

 


[1]In verband met de afbouw van fossiele brandstof wordt de laatste tijd ook wel de ontwikkeling van kernenergie genoemd. De problemen van kernenergie zoals een tienduizenden jaren durende halveringstijd, de onbeheersbare onveiligheid en de eeuwig durende beheerskosten maken deze optie op termijn van de komende decennia niet reëel.

[2] Met betrekking tot de beperkingen die de luchtvaart met zich meebrengt voor de locatiekeuze merken wij op, dat de luchtvaart één van de snelst groeiende energieslurpers is, die vrijgesteld van accijnzen en BTW verplichtingen, hinder oplevert voor honderdduizenden bewoners en tegelijk strenge eisen stelt aan locaties voor woningbouw en het oprichten van windmolens.

Reacties

Reactie plaatsen

Verplicht veld