Vrienden van het Diemerbos

JAARVERSLAG 2019

Inleiding

Hierbij bieden wij u ons jaarverslag 2019 aan. Het groen bleef ook dit in 2019 groeien, de bezoekers bleven komen, de vogels bleven fluiten. In een onrustige wereld is het goed om een mooi bos in je buurt te hebben.

Wij zijn trots op het bos. Het geeft dicht bij huis de mogelijkheid de natuur te beleven. Iedere dag weer. Het hele jaar door. Wij spreken graag onze waardering uit voor al die mensen van Staatsbosbeheer, van de gemeente, van Groengebied Amstelland, van boerderij Landlust, van de politie en van al die anderen, die dit mogelijk maken.

Financiën.

In 2019 heeft de Stichting Vrienden van het Diemerbos (de Vrienden) evenals in de jaren daarvoor geen structurele subsidie aangevraagd ter financiële ondersteuning door de gemeente Diemen en het stadsdeel Amsterdam Zuidoost. Door de bijdragen van derden konden de werkzaamheden van De Vrienden toch doorgang vinden. De keuze om niet opnieuw voor subsidiering bij Diemen en Zuidoost aan te kloppen was een principiële.

Het beklemtoont onze onafhankelijkheid.

Voor het organiseren van de Vriendendag heeft de Stichting een aanvraag gedaan voor financiële ondersteuning bij de gemeente Diemen.

Uitgebreider wordt op de financiële situatie ingegaan in het financiële jaarverslag.

Birds Brewery

De werkzaamheden aan Birds Brewery, een horecaonderneming met een natuurvriendelijke inslag heeft in 2019 een aanvang genomen.  Met de opening - voorzien voor april 2020 - gaat een veel gehoorde wens van de gebruikers van het bos in vervulling. Na de wandeling door het bos nog even een drankje en een hapje. Een toegevoegde waarde voor de kwaliteit van het bos. Het koste wat bomen, maar we krijgen er wel iets belangrijks voor terug.

Ook een andere wens gaat in vervulling. Bij de discussies over evenementen in het bos hebben wij altijd geopperd, dat het jammer is , dat er geen ruimte is voor kleinschalige evenementen. Birds Brewery wil voor kleinschalige evenementen een podium bieden. Wij zijn benieuwd wat wij volgend jaar mogen verwachten.

Het bos

Wij vinden het nog steeds jammer dat de Abelen, die het laantje zo mooi omzoomden, gekapt moesten worden. Abelen worden een jaar of 25. De Abelen waren dus al op leeftijd. Daarbij komt, dat de Abelen op plekken geplant waren, waar zij niet de optimale mogelijkheden hebben. Dicht aan het water en pal aan een verharding bieden beide een slechte proposities voor de Abeel. De Vrienden hebben aan een bomendeskundige een seccond opinion gevraagd op het voornemen van Staatsbosbeheer om de Abelen te kappen. Hij stelde Staatsbosbeheer volkomen in het gelijk.

Als alternatief voor de Abelen had Staatsbosbeheer toegezegd om het laantje met knotwilgen te omzomen. Daardoor kan toch weer een karakteristiek entree tot stand gebracht worden. Dit jaar zijn de knotwilgen aangepland. Het zijn jonge boompjes geworden, niet met het karakteristieke uiterlijk van de knoestige bomen die je in het Hollandse landschap langs de waterkant ziet. Het is een kwestie van geduld. Maar het komt allemaal goed.

DiemerCross

In februari vond voor de achtste keer de DiemerCross plaats. De Cross was weer een eclatant succes. Ieder jaar zijn er meer deelnemers. De DiemerCross neemt ook een steeds prominentere plaats in op de crossagenda in Amsterdam en omgeving

De Diemerscheg.

De ontwikkeling van de Diemerscheg is voor de Vrienden van het Diemerbos één van de belangrijke onderwerpen om zich voor in te zetten. De Diemerscheg verdient onze aandacht en dat is nodig ook. Over de Diemerscheg wordt gesproken als 'Het lelijke eendje onder de scheggen'. Er is dus ook veel te doen. De regio Amsterdam heeft 10 van die Scheggen.

Op 12 februari waren wij aanwezig in Pakhuis de Zwijger bij een bijeenkomst over de groene stad. Er zijn tal van mogelijkheden om groen de stad in te bouwen. Dat is iets heel anders dan te gaan bouwen in het groen. Door groen de stad in te bouwen is het mogelijk de bebouwde omgeving tot onderdeel te maken van de groene structuur.

Op 26 juni hebben wij op initiatief van de projectgroep met ook andere bewonersorganisaties een verkend gesprek gehad over wat wij nu onder de scheg verstaan, wat is de begrenzing, wat zijn de kenmerken, welke bedreigingen komen wij tegen en welke kansen? Het was een gesprek met een positieve uitkomst.

Op 13 december organiseerde de ACRAM een bijeenkomst over de ontwikkeling van de scheggen. Tijdens deze bijeenkomst werd ook het Scheggenmanifest aangeboden aan de portefeuillehouder van Amsterdam. Uit de massale opkomst tijdens de bijeenkomst bleek, dat de Scheg weer helemaal terug is in het publieke debat. Pijnlijk was de inkleuring van de Diemerscheg met zeer veel ingetekende woningbouw. Daar gaan we dus iets aan doen. Van iedere scheg kreeg één van de aanwezige vertegenwoordigers een tegeltje met een boodschap. De Vrienden van het Diemerbos kregen het tegeltje met het opschrift "Nietsdoen is geen optie". Dat is niet tegen dovenmansoren gezegd. Wij gaan er hard tegenaan. Onze Diemerscheg krijgen ze niet klein.

Vogelexcursie

In het bos is een rijke variëteit aan vogelsoorten. Vrienden van het Diemerbos hebben het bestuur gevraagd wat meer activiteiten te organiseren. Het bestuur heeft dit jaar daar voor de tweede keer vervolg aan gegeven door aan Petra Snijder te vragen om een vogelexcursie te organiseren. Zij heeft dit met overgave gedaan. Op 27 mei trokken wij vroeg in de ochtend met een groepje Vrienden van het bos op pad. De eerste les die wij meekregen was om vooral niet alle vogels tegelijk te herkennen maar met één te beginnen om vervolgens stuk voor stuk je de soorten variëteit eigen te maken. In 2020 gaan we ons speciaal op de rietvogels richten.

Dauwtrappen

Dit jaar organiseerde de Vrienden van het Diemerbos voor de eerste keer voor dag en dauw op de langste dag van het jaar een wandeling om - naar Nescio - "licht te maken". Tegelijkertijd verkenden wij de werking van het knooppunten wandelnet dat in 2019 beschikbaar gekomen is.

Bos in beeld

Het was bij de programmering van onze Vriendendag in 2018 de bedoeling dat ook de mogelijkheden geboden zou worden om door middel van beeldend vastleggen van het bos door schilderen of tekenen invulling te geven aan Bos in Beeld. Toen kon hier geen invulling aan worden gegeven. Op 7 juli maakten wij een inhaalslag door alsnog met ongeveer 10 vrienden op pad te gaan om het bos met eigen impressies vast te leggen. Mirjam Niemans was daarbij onze gids.

De Dick Dijkman tunnel

Dick Dijkman was één van de oprichters van de Vrienden van het Diemerbos. Daarnaast vervulde hij veel rollen in de Diemergemeenschap en in de gemeenschap van Amsterdam Zuidoost, waar hij de beheerder was van kinderboerderij De Gliphoeve.

De gemeente Diemen heeft gemeend de herinnering aan Dick levend te houden door een tunnel naar hem te vernoemen. Op 19 oktober werd de tunnel door oud-burgemeester van Diemen Koopmanschap officieel geopend. De Vrienden van het Diemerbos waren daar natuurlijk bij aanwezig

Kerstwandeling

In samenwerking met de dorpsraad Driemond en de Vrienden van de Gaaspermolen hebben de Vrienden op 14 december een inmiddels traditionele kerstwandeling door het bos georganiseerd. Ondermeer werd de spectaculair verlichte Gaaspermolen aangedaan. De kerstwandeling was wederom een groot succes met wederom een groot aantal deelnemers. Een speciaal wordt van dank hebben wij voor ons bestuurslid Tom Witkamp, die de hele logistiek voor de wandeling op zich had genomen

Vriendendag

De Vriendendag (8 september) had dit jaar als thema "Groen en blauw houden van jou".

Vanuit diverse invalshoeken hebben wij gekeken hou waterlopen, waterstanden en groenstructuren met elkaar in relatie staan. De geschiedenis van het Diemerbos gaat ver in het verleden terug. Het was een bijeenkomst van theorie om vervolgens in de praktijk te zien hoe het er in werkelijkheid uitziet

Communicatie

Onze website is nog steeds een belangrijk instrument om met onze vrienden in contact te blijven.

Onze facebookpagina heeft een steeds groter bereik. Inmiddels hebben 657 deelnemers onze pagina  'geliked'. Via de facebookpagina attenderen wij de lezers op de diverse activiteiten, die in het bos worden georganiseerd. Ook introduceren wij organisaties, voor wie het bos een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden betreffen. Wij doen dat onder het kopje 'De Buren van het Bos'. Verder bieden wij ruimte aan gebruikers van het bos om hun foto's met andere gebruikers te delen. Het kopje dat hierbij hoort is 'Bos in beeld'.

Regelmatig wordt het bestuur om informatie gevraagd, of worden klachten gemeld. Het bestuur beantwoordt de vragen of zorgt ervoor, dat de boodschap bij degene terecht komt, die kan reageren.

Organisatie

Dit jaar hebben zich geen mutaties voorgedaan in het bestuur. Lourens Burgers is onze voorzitter a.i. Marijke van Eckeren vervult de functie van secretaris. Paul Kist beheert onze penningen en Tom Witkamp is lid van het bestuur. Het bestuur komt 10 X per jaar bijeen

Wij waren ook in 2018 nadrukkelijk op zoek naar een meer constante invulling van het voorzitterschap in het bijzonder en naar nieuwe bestuursleden in het algemeen.

Vanaf het begin van onze stichting belegden wij eens per kwartaal een bijeenkomst met de kerngroep. Allerlei zaken met betrekking tot het algemeen functioneren van de stichting kwamen dan aan de orde. Dit jaar heeft de kerngroep aangegeven dat zij meer belangstelling heeft voor inhoudelijke discussies. Het bestuur volgt dit verzoek. Dit heeft de vorm gekregen van de organisatie van 'Vriendenavonden' waarbij steeds een beperkt aantal onderwerpen wordt belicht en besproken. Zo hebben wij dit jaar een inleiding gehad over de psychologie van het paard, heeft de wethouder zijn plannen voor de komende vier jaar toegelicht en hebben wij een gesprek gevoerd met IVN Amsterdam over de Groene Metropool, gezien vanuit de natuur- en milieuorganisatie.

Twee maal per jaar hebben de voorzitter en de penningmeester een afzonderlijk overleg met de portefeuillehouders van Diemen en van Amsterdam Zuidoost.

Twee maal per jaar vindt een overleg plaats tussen het bestuur van de Vrienden en de ambtelijke projectgroep.

De afgelopen vijf jaar overziend hebben de Vrienden zich bewezen als belangenbehartiger van de gebruikers van het bos en als coördinatiepunt voor die zaken die het bos betreffen.

Namens het bestuur.

Lourens Burgers,